HBK

U povodu Dana života koji se obilježava svake godine druge nedjelje u veljači, predsjednik Vijeća Hrvatske biskupske konferencije za život i obitelj dubrovački biskup mons. Mate Uzinić u petak, 25. siječnja 2019., uputio je poruku pod naslovom „Savjest u svjetlu zakona ljubavi”, osvrnuvši se na pravo na priziv savjesti, nerođenu djeci i ljudsko pravo na život, u kontekstu aktualnih prilika u Hrvatskoj, a posebice u vezi donošenja novog tzv. „zakona o pobačaju”.

Tom su prigodom predstavljeni naglasci i zaključci s kolokvija o savjesti i kulturi života koji je održan neposredno prije konferencije za medije u zgradi HBK, u organizaciji spoenutog Vijeća. U njegovu su radu sudjelovali prof. dr. sc. Suzana Vuletić, s katedre moralne teologije Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu, prof. dr. sc. Aleksandra Korać Graovac, s katedre za obiteljsko pravo Pravnog fakulteta u Zagrebu, dr. sc. Mirjana Radan, ginekologinja, porodničarka, bioetičarka te prof. dr. sc. Jasenka Markeljević, s katedre interne medicine Medicinskog fakulteta u Zagrebu.

Donosimo najupečatljivije isječke o nerođenoj djeci, pravu na život i prizivu savjesti:

  • svakom je čovjeku darovana savjest koja mu služi kao moralni orijentir; čovjekova osobna savjest treba biti usklađena s naravnim i Božjim zakonima
  • savjest je privilegirani prostor slobode koji čovjeku nitko ne može oduzeti, osim ako ga se sam ne odrekne; svatko je, bio vjernik ili ne, dužan slijediti taj glas moralnog imperativa koji odzvanja u njemu
  • Pravnim se propisima pokušava stvoriti neku umjetnu savjest; jedan od načina gušenja glasa savjesti je i jezični inženjering; ljude se dovodi u zabludu manipulativnim i paradoksalnim pojmovima, tako da im se čini da ono što krivo rade uopće nije protivno savjesti
  • pravo na priziv savjesti individualno, a ne kolektivno pravo; savjest može, ali i ne mora biti motivirana vjerskim uvjerenjima
  • nijekanje prava na priziv savjesti je civilizacijski korak unatrag
  • namjerno prekidanje ljudskoga života je uvijek moralno zlo pa i kada se radi o abortusu i eutanaziji
  • Uz odgoj vlastite savjesti imamo obvezu i drugima pomoći u odgoju i oblikovanju savjesti
  • vrijednost ljudskog života i neotuđivo pravo na život nerođenog djeteta toliko suvelika, da se ni na koji način ne može, pravom nad vlastitim tijelom, opravdavati donošenje odluke o tome životu
  • nečiji život nikada se ne može smatrati „svojinom“ drugoga ljudskog bića
  • poziv na protivljenje donošenju zakona koji bi ozakonili namjerno prekidanje života nerođene djece i života nemoćnih, bolesnih ili starih
  • učiniti sve u cilju promjene društvene svijesti kako bi se stvorili zakonski i svi drugi preduvjeti za zaštitu ljudskoga života u svim njegovim fazama od začeća do naravne smrti