Jedan od ustavnih sudaca koji je 21. veljače, tj. 2. ožujka, bio suglasan s kontroverznom presudom Ustavnog suda Republike Hrvatske o ocjeni ustavnosti tzv. zakona o abortusu, je i pravnik Davorin Mlakar.

Kao dugogodišnji član HDZ-a i bivši ministar, on je u ovaj saziv Ustavnoga suda izabran iz kvote spomenute stranke.

Upravo ta činjenica podsjetila nas je da je Mlakar u Hrvatskom saboru kao HDZ-ov zastupnik 28. svibnja 2014. podnio amandmane na konačni prijedlog Obiteljskog zakona (drugo čitanje), a koji je potom uvela Vlada Zorana Milanovića.

U dokumentu, čiju fotokopiju donosimo, nalazi se sedam amandmana.

U vezi prava na život o kojem je nedavno, kao ustavni sudac, i Mlakar donosio sudbonosnu odluku, posebno je zanimljiv šesti amandman.

Naime, u tom amandmanu Mlakar, u ime HDZ-a, predlaže da se „stavak 1. članka 84. promijeni tako da glasi:

‘Dijete ima pravo na:

– život od časa oplodnje

– skrb prije rođenja, u rođenju i nakon rođenja

– razvoj u zdravoj okolini

-odgovarajuću prehranu, smještaj, razonodu i zdravstvene usluge.’“

U obrazloženju amandmana naveo je da „izvorno predloženu odredbu ‘Dijete ima pravo na skrb za život i zdravlje’ treba zamijeniti kao izrazito nekvalitetnu, jer prije prava na skrb za život, valja afirmirati Ustavom zajamčeno temeljno ljudsko, pa i djetetovo pravo na život’“.

Dalje u obrazloženju, Mlakar je citirao Odluku Ustavnog suda SR Njemačke od 25. veljače 1975., u kojoj se ističe:

„Pravo na život jamči se svakome tko živi; između pojedinih dijelova života u razvoju, prije rođenja ili između rođenoga i onoga koji se ima roditi nema nikakve razlike. Svatko, u smislu članka 2. stavka 2. Temeljnog zakona SR Njemačke, njemačkog Ustava, koji određuje: ‘Svatko ima pravo na život’ jest svaki živi čovjek, drugim riječima svaki ljudski individuum koji posjeduje život, svatko je znači zato također i još nerođeno ljudsko biće.“

nameće se pitanje koje je Mlakarovo prav(n)o mišljenje; ono iz 2014. ili iz presude Ustavnog suda RH iz 2017. godine?

Što Mlakaru govori pravna i medicinska znanost, ali prije toga, njegova savjest: treba li pravno zaštititi nerođene ljude ili ne?